Wat doet een marketing manager?
Als marketing manager ben je altijd op zoek naar nieuwe manier om een klant te helpen door producten aan te bieden. Je bent hierin degene die zorgt voor een reclamecampagne die ervoor zorgt dat klanten geïnteresseerd raken in jouw product. Bas is verantwoordelijk voor het hele merk in de markt. Hiervoor gaat hij eerst in overleg met het managementteam om te kijken wat ze willen bereiken in een bepaalde maand. Er wordt hierbij ook veel naar data gekeken, zodat ze erachter komen wat werkt bij de doelgroep van Foodello. ‘Marketing is niet alleen visueel, je moet tegenwoordig ook goed met cijfers zijn’. Uiteindelijk wordt er samen beslist op welke kanalen ze zich gaan focussen. Dit heeft allemaal het doel om het merk bij het grote publiek onder de aandacht te brengen!
Daarnaast is er ook een stukje ‘public relations’ wat bij het werk van een marketing manager komt kijken. Hierbij is Bas het aanspreekpunt van de media, geeft hij interviews en behandelt hij aanvragen van bijvoorbeeld scholieren of andere bedrijven.
Hoe ben je hier terecht gekomen?
Bas heeft planologie gestudeerd aan de Universiteit van Groningen, omdat hij hield van aardrijkskunde en geografie. Na zijn studie is hij begonnen bij de gemeente, waarna hij heeft gewerkt in Brazilië en Ierland. Hij kwam erachter dat er hier weinig opties waren om in de geografie te werken, waardoor hij is begonnen in de online marketing. Omdat hij altijd een duurzaam hart gehad heeft, zocht hij naar een bedrijf waar marketing en duurzaamheid samen kwamen. Daardoor is hij terecht gekomen bij Foodello als marketing manager. Dit laat heel duidelijk zien dat je opleiding niet altijd leidend is in wat je later als beroep gaat doen!
Wat maakt het werk als marketing manager zo leuk?
Als marketeer ben je dagelijks bezig om een klant te helpen met het maken van een goede keuze! Hierin staat de klant dan ook centraal, ‘je neemt het perspectief van de klant in.’ Wat Bas heel leuk vindt, is dat hij bezig is met iets wat een goed doel dient. 30% van de voeding die geproduceerd wordt, wordt niet door een consument opgegeten, maar gaat ergens verloren. Er gaat dus heel veel energie verloren bij het produceren van deze voeding, wat veel effect heeft op de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen. Hij vindt de positieve reacties heel gaaf, hij ziet elke dag meer bestellingen dan de dag ervoor en hij weet dat hij bezig is met het verminderen van voedselverspilling. Hij vindt het erg leuk dat hij als marketeer iets op de kaart kan zetten wat niet alleen zorgt voor omzet, maar juist voor iets wat zowel mensen als het milieu helpt!
Hoe zie jij het klimaat terug in jouw beroep?
Bij Foodello wordt er gewerkt tegen voedselverspilling, het is een social-impact company waarbij er vanuit een missie gehandeld wordt. ‘We kopen producten op die niet in de supermarkt verkocht worden, deze verkopen we door aan de consument.’ Met behulp van digitale marketing heeft Bas dit concept in Nederland en België op de kaart gezet. Daarnaast wordt er veel via de landelijke radio gedaan en zorgen ze ervoor dat ze opvallen om meer mensen bewust te maken van dit klimaatprobleem.
Tip voor de klimaatfanaten van de toekomst
‘Als je gaat studeren dan denk je misschien dat dat je werkveld gaat worden, maar er zijn heel veel keuzes die je tijdens je carrière maakt die bepalen waar je je in ontwikkelt.’ Bas geeft mee dat je opportunistisch moet zijn en moet kijken naar de mogelijkheden die zich voordoen. ‘Blijf dingen proberen om erachter te komen wat je leuk vindt en waar je goed in bent!’ Maak je niet te veel zorgen, je studiekeuze is iets wat moet passen bij je algemene interesse en niet iets wat je vastbindt aan een carrière.
Wil je meer weten?
Bas heeft al in heel veel verschillende velden gewerkt, maar in dit vakgebied voelt hij zich heel erg thuis! Hij is zich nog steeds erg aan het ontwikkelen in zijn carrière. Wil je nog meer weten over het werk van een marketing manager in een duurzaam bedrijf? Neem dan contact op met Bas om een online afspraak te plannen!