Meet the pro

Digital Marketing Consultant

Ashley Leidelmeyer

“De digitale marketing wereld verandert iedere dag.”

Vandaag spreken we met Ashley Leidelmeyer. Hij werkt momenteel zo’n twee jaar als Digital Marketing Consultant bij Tomorrowmen. Ashley heeft ons veel te vertellen over zijn altijd innoverende beroep. Laten we snel verder lezen om erachter te komen wat hij allemaal te vertellen heeft!

Wat doet een Digital Marketing Consultant?

Als Digital Marketing Consultant houdt Ashley zich bezig met de online marketing strategieën voor klanten. Zo kijkt hij waar kansen liggen en hoe meer zichtbaarheid gecreëerd kan worden. Het werk van een Digital Marketing Consultant is heel divers, aangezien je voor verschillende branches en klanten werkt. 

‘Ik richt me vooral op e-commerce, dus webshops. Hierbij kijk ik naar waar we de producten online het beste kunnen plaatsen. Is dat bijvoorbeeld via Google Ads, Facebook of Instagram?’ 

Daarnaast maak je elke maand als Digital Marketing Consultant een rapportage waarin je gaat kijken of de optimalisaties die je hebt uitgevoerd, het gewenste resultaat hebben behaald. ‘Zie het als een maandelijkse analyse om nog betere resultaten te behalen.

De studiekeuze

Vroeger wilde Ashley altijd meester worden. ‘Ik vind het werken met mensen heel leuk. Hierbij wil ik graag mensen dingen leren en ze ondersteunen. Hier leer je zelf ook heel veel van. Dit komt in mijn huidige werk ook vaak terug.

Ashley is begonnen op het MBO Marketing & Communicatie. Destijds werkte hij bij de Albert Heijn als teamleider en wilde hij hier in eerste instantie in doorgroeien. Daarom heeft hij de keuze gemaakt om de studie Small Business en Retail Management te volgen aan de Hanzehogeschool. ‘Tijdens de opleiding was ik voornamelijk gericht op de combinatie van retail en het stukje ondernemerschap.’

Voordat Ashley bij een Digital Marketing Agency terecht kwam wist hij dat hij iets online wilde doen, maar wist nog niet direct hoe hij dit precies wilde vormgeven. Gaandeweg ontdekte hij dat online marketing wel eens wat voor hem kon zijn. ‘Online is natuurlijk de toekomst. Zodoende kwam ik toen bij Tomorrowmen terecht. Bij dit bedrijf had ik het idee dat ze me veel konden leren en ondersteunen in mijn ontwikkeling om een betere online marketeer te worden.’

Als Digital Marketing Consultant ben je nooit uitgeleerd. ‘In het begin leer je heel veel over het beroep en na een aantal jaar kan je zeggen dat je volwassen bent in het beroep dat je uitoefent. Doordat de online marketing zo snel verandert door de jaren heen, leer je toch meer bij.’

Een dag als Digital Marketing Consultant 

‘Ons bedrijf is opgesplitst in teams. We beginnen de dag dan ook vaak met een team meeting. Op basis hiervan loop je wel eens tegen problemen aan en dat los je met elkaar op. Naar aanleiding van die meeting weet ik precies wat ik die dag ga doen. Vaak ga je dan kijken hoe het ervoor staat met de accounts van de klanten. Veel pagina’s hebben dagelijkse optimalisaties nodig. Kloppen de advertenties? Geven we er niet te veel geld aan uit of juist te weinig?

Samen met de klant bepaalt Ashley de strategie die ze gaan toepassen. Gedurende de dag is hij dus ook bezig met calls en overleg. Deze strategieën moeten vervolgens worden uitgewerkt. Als Digital Marketing Consultant ben je ook bezig met de technische kant van het vak. Hier komen metingen, doelgroep analyses en concurrentie onderzoeken bij kijken. 

‘De Digitale Marketing wereld verandert iedere dag, dus je moet altijd up-to-date blijven. Naast al deze aspecten houd je je ook bezig met interne en externe communicatie.’

Wat motiveert een Digital Marketing Consultant?

‘Ik denk dat als je niet gemotiveerd raakt door je werk, dat je ermee moet stoppen. Maar dat is met alles zo. Vaak heb je hele leuke klanten, waardoor je echt verbonden raakt met het merk. Je wordt hierin heel erg vrij gelaten. Dat vertrouwen is natuurlijk heel erg leuk. Het is ook heel motiverend als je goede resultaten hebt behaald en de klant vraagt je om nieuwe ideeën.’

Ashley geeft aan dat het team waarin je werkt erg belangrijk is. Aangezien je veel op kantoor zit is het wel zo leuk om fijne collega’s om je heen te hebben. 

Tips voor toekomstige Digital Marketeers

Ashley heeft veel werkervaring in de Digital Marketing wereld en heeft voor de toekomstige digital marketeers nog een paar goede tips: ‘Als je wilt werken in Digital Marketing is het belangrijk dat je jezelf openstelt voor heel veel nieuwe dingen en nieuwe kennis. Stel veel vragen, ga om je heen kijken en vragen stellen. Volg vooral je gevoel. Heb je twijfels? Doe het dan niet. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat je gevoel bepalend is voor wat je doet. Als laatste: durf fouten te maken. Hier kan je alleen maar van leren.’

Meer weten over dit beroep?

Digitale marketing is een beroep waar veel jongeren in geïnteresseerd zijn. Onze Digital Marketing Consultants kunnen jou alles over hun beroep vertellen en jouw vragen beantwoorden. Lijkt je dit leuk? Neem dan contact op met Ashley of met een van de consultants van Tomorrowmen

Ontmoet meer pro's:

Felix van Veldhoven

Expert klimaatrisico- en adaptatie

Klimaat
Hans van Cooten

Algemeen directeur

Klimaat
Techniek
Reindert Augustijn

Manager Klimaataanpak

Klimaat